Klubbens spor

Hundsbæk

Ved Læborg ligger klubbens første rigtige spor i Hundsbæk plantage. 

Sporet er gradueret som blåt med flere mindre røde sektioner. Sporet ca 5 km langt, 100% singletrack og har ikke et eneste kedeligt øjeblik. De fleste tænker der er fladt i Vejen området men den opfattelse ændrer sig hurtigt efter en tur i Hundsbæk hvor vi har udnyttet bakkerne i skoven til at få lavet et spor med ca 100 højdemeter per omgang hvor pulsen ryger op i det røde felt op ad Lille Baun, Store Baun og Die Autobahn. 

Anstrengelserne opad er det hele værd når det går nedad hvor der er tænkt flow ind i sporet og der er hele vejen rundt indlagt små hop, drops, tabletops, et lille pumptrack og masser af berms der får smilet frem på læben. På Rabalderstræde kan du vælge imellem en rød jumpline, en sort linie med store hop med gaps, som begge kan loopes og slutteligt en blå flowlinie der fører dig videre af sporet ned over Indianerstien inden man kommer tilbage til start. 

Sporet er tydeligt markeret og let at finde vej rundt på. Børn og begyndere kan med fordel vælge de to ”genveje” markeret undervejs på sporet for en lettere omgang uden så mange højdemeter. 

Sporet er anlagt i privat skov og må køres fra solopgang til solnedgang. Der er adgang til vand og tørtoilet ved sporets start ved spejderhytten.

https://singletracker.dk/da/tracks/hundsbaek-mtb-spor/-KiiLfFEDkT9DfpJGFf8

Drostrup

Sporet i Drostrup er lige niveauet over nabosporet i Hundsbæk. Der er en del højdemeter der skal forceres, sværhedsgraden i sporet er generelt højere, men der er samtidigt en masse fede nedkørsler med masser af flow, berms, hop, nogle store step-ups og ikke mindst områdets største drops omkring Miss Piggy og Granathullet.  En stor legeplads for børn og barnlige sjæle. 

Hvor der er forhindringer kan man altid køre udenom så sporet er ontrail gradueret som blåt, pt med 3 røde og 2 sorte sløjfer. 

Sporet er Marts 2020 4,2 km langt primært med grusbund og der arbejdes fortsat på sporet. 

Sporet ligger i privat skov, men må køres døgnet rundt.  

Kommer man i bil må man parkere ved Vejen Golfklub (parker længst borte) hvorfra der er skilte til sporet

https://singletracker.dk/da/tracks/drostrup/-LyUEezR0CTxHlF-0Zjn

Skibelund

Kort intenst spor på ca 2 km i det flotte og kuperede Skibelund krat beliggende meget tæt på Vejen og derfor specielt for dem i den sydlige del af Vejen et godt alternativ hvis man bare skal have en hurtig time i skoven. Sporet består groft sagt af 3 nedkørsler og 3 opkørsler og nogle skovveje der forbinder dem. Sporet er meget velegnet til interval træning. Nedkørslerne er ikke tekniske men er lavet med flow og funfactor som formål. Der er et par gode hop undervejs men alt kan rulles. Der er en enkelt rød sløjfe med en krads stigning og en fed stub man skal hoppe ud over (kig den lige først). Sporet må køres 24 timer i døgnet. Det er ikke tilladt at køre oppe ved det historiske område ved de store sten. Bliv ved den anviste rute. Parkering ved Restaurant Skibelund krat. Området anvendes også til gåture og skovvejene deler vi med de gående så husk at kig op og sænk farten ved passage.

Sporstart ved hotellet

29. marts 2020

Premium indhold
For at vise dette indhold skal klubben opgradere til Premium.

Retningslinier fra bestyrelsen vedr sporbyggeri i Mudeaters

I Hundsbæk og Drostrup hvor vores to spor ligger er der forskellige ejerforhold, aftaler, historie og dermed forskellige udgangspunkter for hvordan vi bygger.

I Hundsbæk lejer Vejen Kommune sig ind i Hundsbæk plantage, sporet skal tilgodese bredden og alt hvad vi laver skal koordineres med plantagens bestyrelse. Skal sporet udvides vil plantagen have flere penge hvilket kommunen ikke umiddelbart er indstillet på hvorfor vi er begrænset i udvidelsesmulighederne her.

I Drostrup har vi en brugsaftale med lodsejerne hvor vi stort set har frie hænder i forhold til omfang og hvad vi bygger.

Hundsbæksporet er derfor klubbens begynderspor hvor alle skal kunne køre uden at møde større overraskelser. 

Drostrupsporet laver vi som et teknisk og fysisk sværere spor hvor folk skal være forberedt på mere.

Fælles for begge spor gælder dog:

  1. Sporene skal laves indenfor Ontrails regler for blå, røde og sorte spor og øvrig gældende lovgivning. Vi bygger ikke down hill features ( orange )
  2. Vi skal sikkerhedsmæssigt undgå uhensigtsmæssige design. Vi ønsker eksempelvis ikke gap hops. Vi ønsker ikke små stubbe tæt langs sporlinien. Hvor der er hop må der gerne være en bred landing så man kan slippe godt fra en skæv landing. Vi ønsker ikke linier hvor man i stor fart pludselig kommer til en forhindring ”man skal vide” skal tages i lav fart. Hvis vi kan lave en forhindring mere sikker for urutinerede uden at ødelægge funfactor for eksperter gør vi det ( Eksempelvis kassehop istedet for gaphops )
  3. På spordage godkendes ændringer og nye tiltag af trailbosserne inden det bygges.
  4. I tilfælde af gentagne ulykker på en forhindring skal sporudvalget tjekke igennem om der er tilstrækkelig skiltning, qualifiers og/eller uhensigtsmæssigt design og rette op på det hvis det ikke er tilfældet.
  5. I tvivlstilfælde er det den sporansvarlige der træffer beslutning inden for ovenstående rammer. Hundsbæk: Ole Schneider Nielsen. Drostrup: Philip Melchiors